• ناهار وحدت مدرسه فوتبال بنارویه    :   امروز با حضور آقای شمس مدیر ورزش و جوانان، آقای فزونی رئیس هیئت فوتبال و جمعی از اولیای بازیکنان، مسابقات چهار جانبه بین نونهالان و نوجوانان همراه با برنامه نمادین ...
  • آخرین اخبار از موج بارشی آخر هفته    :   🔸سردرگمی مدل ها و تغییرات عجیب و غیر قابل باور 🔸نکته مبهم شرایط فعلی: سرمای شدید جنوب!! 🔸مساعد بودن شرایط باد قوس از ساعات آینده 🌧 هوای بارانی در انتظار بنارویه/ در انتظار ...
  • وضعیت غیرفنی، غیراصولی و خارج از چارچوب و بحرانی ساختمان کتابخانه شهر بنارویه    :   ‼️تیرچه های ناامن و فاقد تاییدیه فنی نصب شده در سقف کتابخانه شهر 🔹امروز شهردار مهندس صداقت با خانم جوکاری نائب رئیس شورای شهر از ساختمان در حال تخریب و غیر ...
  • تعمیر و تجهیز دستگاه سنگ شکن بنارویه    :   در جهت تسهیل در خرید مصالح استاندارد و قدرت خرید بیشتر جهت ساخت و ساز شهروندان، شهردار مهندس صداقت اقدام به تعمیر و تجهیز سنگ شکن نموده است. همشهریانی که قصد ...
  • بازدید شهردار و شورا از پارک قدیمی جنب میدان امام علی (ع)    :   بازدید شهردار مهندس صداقت و مجید کارگر عضو شورا به همراه مسئول فنی شهرداری از پارک قدیمی میدان امام علی (ع) این پارک قدیمی که خاطرات خیلی از جوانان دهه شصت ...
  • بازدید شهردار مهندس صداقت و مسؤل واحد فنی شهرداری از وضعیت بحرانی چند کوچه    :   در این بازدید مهندس صداقت دستور لایه برداری گل های باقی مانده از کار، اندود کاری و بیس و مخلوط ریزی بعد آن را در اسرع وقت دادند.      ...
  • خداشناسی از دیدگاه دکتر ابراهیمی دینانی

    دکتر غلامحسین ابراهیمی دینانی  در ۵ دی سال ۱۳۱۳ در روستای دینان از توابع اصفهان که امروزه جزو شهر اصفهان است بدنیا آمد. وی پس از تحصیل ابتدائی در روستای خود، در مدرسه علمیه نیماورد اصفهان به تحصیلات دینی مشغول شد. سال ۱۳۳۳ وارد حوزه علمیه قم شد و ضمن تحصیل خارج فقه و اصول، نزد علامه طباطبائی به فرآگیری فلسفه نیز پرداخت. که شاهد مباحث فلسفی هانری کربن و علامه طباطبایی نیز بوده‌است. وی پس از درگذشت آیت الله بروجردی به تهران آمد و دکترای فلسفه را از دانشگاه تهران گرفت. سپس فلسفه را در دانشگاه فردوسی مشهد تدریس نمود. از سال ١٣۶٢ تاکنون استاد دانشگاه تهران بوده و صاحب تالیفاتی در زمینه فلسفه می باشد.
    فلسفه را در اصفهان نزد حکیم ضیاء پور شروع کرد و در قم در سطح عالی با علامه طباطبائی به پایان رساند و از شاگردان خاص علامه گردید.

    سال ۱۳۴۵ پس از مهاجرت به تهران در دوره کارشناسی دانشگاه تهران را ه یافت و سال ۱۳۵۲ از رساله دکتری تخصصی فلسفه خود دفاع کرد.

    پس از اخذ درجه کارشناسی جهت گذراندن امورات زندگی به استخدام وزارت آموزش و پرورش در آمد و تا سال ۱۳۶۱ در دانشگاه فردوسی مشهد مشغول به تدریس بود. سپس به عضویت هیئت علمی دانشگاه تهران درآمد.

    دینانی در سمینارها و همایش‌های متعدد داخلی و خارجی شرکت داشته و مقالات و آثار فراوانی در حوزه فلسفه و دین پژوهی به رشته تحریر در آورده که برخی از آنها جایزه کتاب سال را دریافت نموده‌است.

    بنار سیتی : کاربران گرامی از این پس قصد داریم که در نوبت های مختلف گزیده ای از سلسله بحث های فلسفی عرفانی و ناب استاد دینانی را برای شما انعکاس دهیم.لطفا این بحث های زیبا را پیگیری کنید. برای دریافت مجموعه کامل فایل های صوتی و تصویری سلسله بحث های حکمت الهی استاد دینانی می توانید به دفتر کانون امام علی النقی علیه السلام روبروی مسجد صاحب الزمان (عج) مراجعه نمایید.

    با دلارامی مرا خایر خوش است                  کز دلم یکباره برد آرام را
    ننگرد دیگر به سرو اندر چمن                    هر که دید آن سرو سیم اندام را

    سوال : بحث ما پیرامون وجود شناسی و در واقع خداشناسی است جناب محی الدین می فرماید:هیچ وجودی جز وجود حق نیست.این منظورش چیست؟آیا منظورش این است که رابطه خدا با پدیده ها رابطه مظهر با مظاهر است یا نه حقیقتی و واقعیتی جز خدا نیست و بقیه امور اعتباری هستند همان چیزی که عارف شبستری می گوید: وجود در کمال خویش جاری است و تعین ها امور اعتباری است.
    دکتر دینانی: مطلبی که از ابن عربی مطرح کردید که وجود را در وجود حق تبارک و تعالی می داند وقتی بیشتر مفهوم می شود که قدری در باب معنی وجود ما تعمق بیشتر کنیم آنچه مردم از معنی وجود می فهمند شاید به نظر من درست نباشد و حتی کفر آمیز باشد وقتی گفته می شود وجود در اذهان عامه مردم اطلاق می شود بر موجودات محسوسات متعین که وجود دارند از خود ما گرفته تا موجودات پیرامون ما که با آنها سر و کار داریم.خوب اگر وجود به این معنی موجودات است که نمی شود بگوئیم وجود منحصر به حق تبارک و تعالی است معنی وجود بدان گونه که ابن عربی مطرح می کند همان چیزی است که با ضرورت ازلی همراه است نه با ضرورت ذاتی مثل همان عدد زوجی که قبلا” مثال زدیم اگر در وجود ما ضرورت بدانیم یعنی زوال و عدم ناپذیری که همان وجوب است وجوب بدون قید و شرط ازلی و ابدی منحصر به حق تبارک و تعالی است اگر وجود را به این معنی اطلاق کنیم حق با ابن عربی است که می گوید وجود به این معنی که ضرورت ازلی و ابدی،تأکد در هستی به معنی واجب الوجودی علی الاطلاق منحصر به حق تبارک و تعالی است  موجودات دیگر از آسمان تا زمین از عرش تا فرش و از ملک تا ملکوت موجودند اما به ضرورت نیستند بلکه در در ارتباط با علت هستند که اگر از علت تامه صرفنظر کنیم نیستند هیچ موجودی خود به خود به وجود نیامده و ضرورت ازلی ندارد بلکه حادث است و وقتی ابن عربی می گوید وجود منحصر به حق تبارک و تعالی است با توجه به این مسئله است و اگر این معنی را ندانیم حرفش کفرآمیز است ولی اگر به این توجه داشته باشیم که منظور و معنی حرفش چیست این عین توحید است یعنی هستی ازلی و ابدی علی الاطلاق بدون هیچ قید و شرط و بدون فنا از حق تبارک و تعالی هستند از نظر کلامی همه موجودات مخلوقات خدا هستند و ا زنظر یک فیلسوف معلول هستند و بستگی دارد از چه دیدی به موجودات نگاه کنیم.
    سوال: محی الدین فرموده سبحان من اظهر الاشیاء و هو عینها آیا شبه انگیز نیست؟
    دکتر دینانی: خیر،اگر ظاهر را توجه کنیم نه تنها شبه انگیز نیست بلکه کفر است اما اگر کسی توجه به معنی داشته باشد عین توحید است یعنی مقدس است پروردگاری که به ظهور رساند اشیاء را و عین آنهاست یعنی عینها فی الظهور نه عینها فی الماهیت.یعنی حق عین این دیوار است عین کوه،عین این دریاست نه در ماهیت دیوار و کوه و دریا بودن.اگر ظهور حق نبود نه دریا ظهور داشت نه کوه و نه هیچ چیز دیگری،باید فی الظهور را به دنبال عینها آورد وگرنه شبه انگیز می شود.

    سوال: اگر از این منظر نگاه کنیم که همه کمالات در وجود خدا منحصر می شود،وحدت در کثرت پیش می آید.آیا این وحدت شخصی نمی شود؟
    دکتر دینانی: هیچ عیبی ندارد که وحدت شخصی بشود این وحدت هست و در آن تردیدی نیست حال می توانیم آن را وحدت شخصی تفسیر کنیم یا وحدت تشکییکی.وقتی که به قائده بسیط الحقیقه تمسک می جوئیم که یک قائده عقلانی خلل ناپذیر است اگر همه چیز خلل بپذیرد این قائده خلل پذیر نیست چیزی که در حقیقت بسیط و کامل به ذات است این وحدت است وحدت ساری تبارک و تعالی است حالا می توانیم اسمش را بگذاریم وحدت وجود،وحدت کمال،وحدت ساری یا وحدت جاری.همه جا ظهور ،نور،کمال و قیومیت است حالا این وحدت می تواند وحدت تشکیکی باشد چنانچه ملاصدرا در آغاز آن را باور دارد چون می داند که صدرالمتألهین در وحدت وجود،وحدت تشکیکی را در آغاز می پروراند ولی سرانجام با عرفا همراه می شود اکثر عرفا حتی مولانا و ابن عربی قائل به وحدت شخصی هستند در این صورت در مظاهر وجود کثرت است وقتی که ما وحدت را وحدت شخصی هستی بدانیم که هستی به شخصه واحد است و ساری است در همه چیز و چیزی از حیطه وجود خارج نیست آن وقت کثرات در مظاهر معنی پیدا می کند یعنی حق تعالی در مظاهر ظهور پیدا می کند و این کثرات که شما می بینید در خود وجود نیست بلکه در مظاهر وجود است یعنی یگانه هستی منعکس می شود در آئینه های متکثره.درست مثل مثال رایجی که ما می زنیم که الکتریسیته برق یک نور واحد است اما تبدیل می شود به هزاران رنگ که ظاهر می شود حقیقت همان حقیقت برق است اما مظاهر چون سرخ،سبز،سفید و سیاه است این نیروی برق به رنگ آن مظهر ظاهر می شود.
    سوال: آیا شدت و ضعف در مراتب موجودات هستی در وجود نیست در تجلی وجود است؟
    دکتر دینانی: در تشکیک در خود وجود است اگر تشکیک قائل شوییم اما اگر وحدت شخصی وجود را بپذیریم چنان که عرفا پذیرفته اند در مظاهر است.
    سوال : ملاصدرا در المشاعر وجود را منبسط می گیرد و می گوید این وجود،وجود انبساطی است؟
    دکتر دینانی: وجود منبسط همان ظهور حق است.یعنی تشکیک در مظاهر.
    سوال: پس فرقش با وحدت شخصی چیست؟
    دکتر دینانی: آن هم در مظاهر است اما مظاهر را در مظاهر وجود منبسط می بیند عرفا اصلا” خود وجود را واحد شخصی می دانند من آنجا وقتی تشبیه کردم کثرات مظاهر را به لامپ برق که رنگارنگ است ولی حقیقت نور یک چیز است در اینجا یادم آمد به شعر جامی که یکی از بهترین شارحان آن ابن عربی است جامی می گوید:

    اعیان همه شیشه های گوناگون بود           کافتاد در آن پرتو خورشید وجود 
                     هر شیشه که سرخ بود یا زرد و کبود        خورشید در آن بدانچه او بود نمود

    یعنی کثرات خصلت مظاهر است اما حقیقت واحد است بیشتر مرادش اعیان ثابته است طبیعتا” هر چیزی عین ثابت دارد ما چیزی که عین ثابت نداشته باشد نداریم حتی برای نسبتها و روابط بین اشیاء هم عین ثابت قائل هستند اصلا” معنی کلمه عین ثابت یعنی همه حقایق عالم از ازل تا ابد اعم از جواهر و اعراض و اضافات و هر چه که هست ملکی و ملکوتی،بری و بحری و غیره یک ظهوری در علم حق دارند یعنی با آگاهی حق بوجود آمده اند و اصلا” عین ثابت یعنی حقیقت اشیاء در علم حق و خود حق در علمش حضور دارد همه اعیان ثابته ظهور علم حق هستند و علم حق هم یک حقیقت است.
    مجری: شیخ سهروردی اگر چه سراسر نور و شوق و شور است اما ظرافتهای عقلانی هم دارد او از ابتدا وارد بحث اصالت ماهیت و وجود نشد بلکه او از نور استفاده کرد آیا نور از نظر ایشان همان ظهور است؟
    دکتر دینانی: بله دقیقا”، همین طورکه اشاره کردید مسئله مهمی است جناب سهروردی از کلمه وجود استفاده نمی کند و آن را با صراحت تمام یک امر اعتباری می داند امر اعتباری یعنی آنچه ذهن ما می سازد منظور او از نور فقط نور حسی نیست البته نور حسی هم نور است اما چرا نور است؟ چون ظهور است آیا چون نور است ظهور است چون ظهور است نور است؟این نور،نور است چون ظاهر است یا چون نور است ظاهر است؟چون ظاهر است نور است،ممکن است چیزی نور حسی نباشد اما ظاهر باشد مثلا” فرض کنید ادراکات شما برای شما ظاهر باشد خوب این نور حسی است؟ نه،منتهی ما وقتی کلمه نور را می گوئیم متبادر می شود به نور حسی در ذهن ما.اگر شما کلمه نور را در معانی حسی به کار ببری اشتباه نکردی اما اگر مقید کنی که همین نور است و لا غیر اشتباه کردی هر کجا ظهور هست ،نور هست و این نور حسی هم چون ظاهر است ظهور است. سهروردی وقتی از نور صحبت می کند معنی اش ظهور است بنابراین عقل نور است،علم نور است همان طور که در حدیث داریم خوب آیا علم واقعا” نور حسی است و امواج قابل اندازه گیری است؟ نه،اما نور است چون ظاهر است پس کلمه نور را وقتی سهروردی به کار می برد به معنی آنچه است که ظاهر است و آنچه که ظاهر است وجود است؟ از نظر سهروردی خصلت وجود ظهور است پس بهتر است ما روی ظهور تکیه کنیم نه روی وجود،وجود هم ایرادی ندارد اما چون ظاهر است وجود است نه اینکه چون وجود است ظاهر است.این خیلی نکته دقیقی است و این است که ایشان ترجیح داده از کلمه نور صحبت کند به جای وجود،او وجود را اعتباری دانسته ولی قائل به اصالت نور است نه اصالت ماهیت و عجیب این است که شما در قرآن و روایات کلمه موجود را یکبار هم نمی بینی حالا گاهی مشتق آن یعنی وجد،یوجد و….. به کار رفته است اما خود کلمه وجود به کار نرفته گرچه ما بحث کردیم که خدا واجب الوجود است اما خدا در قران کریم نگفته است واجب الوجود و علت العلل را برای معرفی خودش به کار نبرده است اما گفته است الله نور السموات والارض و ببینید سهروردی چقدر هوشیارانه فلسفه الهی اش را نور قرار داده است و در واقع فیلسوف نوری است.

    سوال: سهروردی به درون گرائی انسان خیلی اهمیت می دهد یعنی گمشده ات را در خودت پیدا کن در بیرون به دنبال چه هستی؟آیا این درون گرائی ما را متهم می کند به اومانیسم؟

    دکتر دینانی: خیر.آن درونی که سهروردی و عرفا می گویند قدری با روان شناسی امروز فرق دارد.چشم با نور می بیند یک نوری در چشم است و با یک نور حسی می بیند اما چشم که می بیند متصل به دل است یعنی آنچه می بینید یک معنی و اثری در دل پیدا می کند و نور چشم نوردل است و نور دل هم نور یک نور دیگری است و همینطور نور،نور داریم لایه به لایه تا برسد به حق تبارک وتعالی. سهروردی کتاب مشکاه الانوار غزالی را دیده و تحسین می کند غزالی قبل از سهروردی تأکید روی نور داشته و قبل از غزالی هم ابن سینا بوده که تفسیری روی آیه نور داشته است پس گفتیم که نور ،از نور حسی شروع می شود،بعد نور باطن است،بعد نور دل است و بعد نور سر ضمیر است تا برسد به نور حق و ما هر چه به باطن می رویم به نوری خیره کننده تر می رسیم تا برسد به نورحق که روشنائی مطلق است در کمال روشنائی.حکیم سبزه واری می فرماید آنقدر روشن است و درخشنده است که از شدت روشنائی و درخشندگی پنهان است.

    حکیم عالیقدر استاد غلامحسین ابراهیمی دینانی

    مطالب مرتبط :

    بازدید شهردار و شورا از پارک قدیمی جنب میدان امام علی (ع)

    بازدید شهردار مهندس صداقت و مجید کارگر عضو شورا به همراه مسئول فنی شهرداری از پارک قدیمی میدان امام علی (ع) این پارک قدیمی که خاطرات خیلی از جوانان دهه شصت شهر بنارویه در آن گذشته است، جهت ساخت و تجهیز در اولویت دستور کار شهردار قرار گرفته است. لازم و ضروری است که شهردار محترم با توجه به اینکه مطالبه حداکثری مردم شهر احداث و تجهیز یک پارک می باشد، جهت ... مطلب کامل

    بازدید شهردار مهندس صداقت و مسؤل واحد فنی شهرداری از وضعیت بحرانی چند کوچه

    در این بازدید مهندس صداقت دستور لایه برداری گل های باقی مانده از کار، اندود کاری و بیس و مخلوط ریزی بعد آن را در اسرع وقت دادند.       مطلب کامل

    انبوهی از آشغال در مسیر ورودی شهر در حاشیه جاده بختیارویه

    از شهروندان محترم تقاضا می شود رعایت نظافت و زیبایی شهر را داشته باشند. شهر متعلق به همه ماست با ریختن زباله در اطراف شهر به حقوق سایر شهروندان ضربه نزنیم... زیرا ریختن زباله در بیرون شهر و کنار جاده هم چهره زیبای طبیعت را خراب و زشت می نماید و هم کار کارگران جمع آوری زباله را دو چندان می کند. همشهریانی که زباله های زیاد و خارج از نوبت ماشین ... مطلب کامل

    در قاب خاطره ها

    دانش آموزان مدرسه راهنمایی - کلاس سوم: 🔹 سید حسین رحیمی 🔸 ابراهیم نوروزی 🔹 علی اصغر غلامی 🔸 چراغعلی دلیلی   مطلب کامل

    پایان سال آخرین مهلت تعویض کارت ملی

    انصاری مدیر کل ثبت احوال استان فارس اعلام کرد هم استانی ها تا آخر اسفندماه فرصت دارند که کارت ملی قدیم خود را به کارت ملی هوشمند تبدیل نمایند. همچنین ایشان اضافه کرد لازم است مردم زودتر به دفاتر پیشخوان مراجعه کنند و به روزهای پایان سال موکول نکنند. قابل ذکر است که در شهر بنارویه دفتر پست بانک خانم ایزدی روبروی مدرسه نرجس خاتون آمادگی خدمات تعویض کارت ملی ... مطلب کامل

    جلسه خداحافظی و تشکر از خدمات ۳۰ ساله حاج شیرزاد باقری

    حاج شیرزاد باقری مسؤل حراست شهرداری بنارویه پس از ۳۰ سال خدمت بازنشسته شد. به پاس خدمات ۳۰ ساله این بزرگوار جلسه ای جهت تشکر و خداحافظی در دفتر شهردار مهندس صداقت با حضور سایر همکاران برگزار گردید. در این جلسه مهندس صداقت از طرف همه نیروهای شهرداری از آقای باقری تشکر نموده و هدایایی به رسم یادبود به ایشان تقدیم نمودند و آرزوی موفقیت و سلامتی در تمامی مراحل زندگی برایشان ... مطلب کامل

    کلیپ / نمایش طنز «مشاعره» گروه نمایش منتظران ظهور بنارویه

    با اجرای بهمن سهرابی و هیبت الله کریمی نژاد لینک دانلود (18 MB) نیمه شعبان 1396   مطلب کامل

    تغییرات جوی، کاهش دما و بارش در روزهای آینده

    🌱 خوشحالی و امیدواری برای کشاورزان بنارویه 🌦 طبق تحلیل آخرین مدل های معتبر هواشناسی، از اواخر روز پنجشنبه همین هفته در منطقه بنارویه آرام آرام شاهد بارش باران خواهیم بود. 💧گفتنی است اوج بارش ها منطقه بنارویه در روز جمعه ۲۴ آذر با حداقل پیش بینی ۳۰ میلمیمتر باران می باشد. 🌤 این سامانه بارشی روز شنبه به صورت رگبار، رعد و برق و وزش باد ادامه داشته و احتمال ادامه این ... مطلب کامل

    فیلم/ مسئولین به خیابان های شرفویه رسیدگی کنید

    درخواست مردم شرفویه از مسئولین جهت رسیدگی به وضعیت بد و نامعلوم خیابان های این روستا لینک دانلود (3 MB) ارسالی مصطفی محمدی مطلب کامل

    نکاتی مهم که هنگام خرید تخم مرغ باید به آنها توجه کرد

    ✴️ مشخصات و لیبلی که بر روی کارتن های تخم مرغ زده می شود شامل: ⁣ 🔹 نام و نوع محصول 🔸 پروانه بهره برداری بهداشتی از اداره کل دامپزشکی استان ⁣🔹 تاریخ تولید (به روز) ⁣🔸 تاریخ انقضاء: یک ماه پس از تولید ⁣🔹 شرایط نگهداری: 4-0 درجه سانتی گراد (داخل یخچال) ⁣🔸 درجه بندی تخم مرغ ⁣🔹 آدرس دقیق دفتر و مرکز تولید ⁣🔸 تلفن دفتر شرکت تولید کننده ✅ تذکرات و توصیه های بهداشتی: (در طرف دیگر ... مطلب کامل

    ۲ نظر برای  خداشناسی از دیدگاه دکتر ابراهیمی دینانی

    • 1
      کامران نوشته شده در ۱۰ خرداد, ۱۳۹۲, ساعت ۲۱:۱۴

      حرفای دکتردینانی خیلی عمیقه مثل اون توی ایران کم پیدا میشه

    • 2
      محمود نوشته شده در ۱۰ خرداد, ۱۳۹۲, ساعت ۲۱:۱۸

      این استاد دینانی عجب متفکریه جوونا برید گوش بدید خیلی خوبه

    نوشتن دیدگاه

    شما میتوانید از تصاویر مخصوص خود در قسمت نظرات استفاده نمایید برای اینکار از وب سایت آواتارکمک بگیرید .

  • کاری ازکانون امام علی النقی علیه السلام بنارویه